انصراف از پیوندهای مرور
صفحه اصلی
معرفی مرکز
تسهیلات
موسسات همکار
تماس با ما
اخبار
انصراف از پیوندهای مرور
اخبار
ترجمه مدارک دانشگاهی
دوره های MBA
سمینارهای آموزشی
معرفی رشته‌های تحصیلی
متقاضیان همکاری با مرکز
خدمات آموزش سازمانی
نظرسنجی
آلبوم تصاویر
 
   
 دستور رئيس جمهور براي بررسي سهميه‌ هاي کنکور 
 
 
وزير بهداشت گفت: با دستور رئيس جمهور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گروهي ماموريت يافتند تا با بررسي سهميه‌هاي مختلف، زمينه‌هاي اجراي عدالت آموزشي در کشور فراهم شود.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر سيد حسن هاشمي در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاهها و مراکز پژوهشي و فناوري کشور که با حضور رييس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: محققان سالهاي نه چندان طولاني، تاسيس دانشگاه را به چهار نسل تقسيم مي‌کنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرک بوده و تعداد فارغ‌التحصيلان، نشانه فعاليت و رتبه دانشگاهها محسوب مي‌شده و عمر اين دوره پس از جنگ جهاني دوم به پايان رسيده است. وي افزود: در نسل دوم تا دهه 1960 ادامه داشت، شاخص فعاليت دانشگاهها توليد علم از طريق نوشتن مقالات بود. در دانشگاههاي نسل سوم، فناوري مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه، نقش خود را در توليد ثروت ايفا کرد و عمر آن تا سال 2000 بود اما در حال حاضر نقش دانشگاههاي نسل چهارم، توليد رفاه تعيين شده و دانشگاهها حرکت خود را به اين سمت و سو آغاز کرده‎اند. وزير بهداشت تاکيد کرد: جايگاه و نقش دانشگاهها، تلاش براي ساختن جامعه‏اي آگاه، ثروتمند و داراي رفاه اجتماعي از طريق تربيت نيروهاي ارزشمند، توليد علم و دانش براي توسعه و ارتقاي فرهنگ جامعه و افزايش سرمايه اجتماعي است. هاشمي با بيان اينکه متاسفانه بايد بپذيريم که در کشور ما هنوز هم عمده فعاليت و تلاش بسياري از مراکز آموزش عالي، افزودن رشته‏ها و دادن مدرک هستند، افزود: بر مديريت ارشد کشور است که ضمن سياست‌گذاري و تامين زيرساخت‌هاي لازم، حرکت با شتاب و البته با دقت لازم براي رسيدن به دانشگاه‌هاي نسل سوم و چهارم را در دستور کار قرار دهد تا در حداقل زمان بتوانيم نسبت به تصحيح مسير و جبران عقب ماندگي‌ها اقدام کنيم. وزير بهداشت ضمن تاکيد بر نقش مهم وزارت بهداشت در آموزش عالي کشور، يادآور شد: نظام سلامت با بهره مندي از 19 هزار عضو هيئت علمي در بيش از 60 دانشگاه علوم پزشکي کشور، تربيت حدود 200 هزار دانشجو، توليد يک سوم دانش و تربيت نيروي متخصص را بر عهده دارد. هاشمي تاکيد کرد: محققان و اعضاي هيئت علمي دانشگاههاي علوم پزشکي کشور، در سال حدود يک سوم مقالات ISI ايران را توليد مي‌کنند بنابراين در شرايط فعلي، کشور نيازمند دانش‎آموختگاني خلاق و نوآور است که با بهره‏گيري از دانش خود بتوانندبه توليد علم، خلق ثروت و رفاه اجتماعي بپردازند. وزير بهداشت از طرح تحول و نوآوري در آموزش پزشکي به عنوان يکي از مهمترين برنامه‎هاي وزارت بهداشت در دولت يازدهم ياد کرد و گفت: اين برنامه از اواخر سال 94 آغاز شد و آينده‎نگري و رسيدن به مرجعيت علمي در آموزش پزشکي، حرکت به سوي دانشگاههاي نسل سوم و چهارم، آموزش پاسخگو و عدالت‎محور، آمايش سرزميني، اعتلاي اخلاق حرفه‎اي، بين‎المللي‎سازي آموزش علوم پزشکي و توسعه آموزش مجازي از مهمترين محورهاي آن است. هاشمي يکي از مهمترين وظايف دست‌اندرکاران آموزش در کشور را استعداديابي و پرورش استعدادهاي جوان درراستاي ارتقاي سطح علمي کشور دانست و افزود: شرايط پسابرجام، فرصت مناسبي را براي کشور فراهم کرده که در اين فضا مي‎توان با تعاملات گسترده علمي، زمينه را براي ارتقاي جايگاه کشور و رشد علمي استعدادهاي جوان فراهم کرد. وزير بهداشت به چالشهاي پيش روي آموزش عالي در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: فشار سنگين امور اجرايي در حوزه بهداشت و درمان، توان مديريتي وزارت بهداشت و دانشگاههاي علوم پزشکي را به شدت به خود جلب مي‎‏کند که اين موضوع بر تحقيقات و توليد علم در حوزه سلامت، اثر جدي دارد همچنين کمبود منابع، نيازها و خدمات روزافزون حوزه درمان و بهداشت و نيز کمبود فضاي بيمارستانهاي آموزشي، يکي از مهمترين تهديدات مراکز آموزشي و پژوهشي حوزه سلامت است. هاشمي اضافه کرد: توجه ناکافي در حوزه آموزش عالي به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاههاي علوم پزشکي متناسب با جايگاه علمي خود از منابع انساني و مالي برخوردار نباشند. متاسفانه به دليل بي‎تدبيري ما، کشورهاي پيشرفته با مهيا کردن بستر لازم، بهترين و مستعدترين نيروهاي انساني را از سراسر جهان به ويژه از کشورهاي در حال توسعه جذب کرده و با استفاده از اين ظرفيت ارزشمند اين منابع انساني، مسير پيشرفت را با سرعت بيشتري طي مي‏کنند. وزير بهداشت يادآور شد: يکي از چالشهاي عدم دستيابي به دانشگاههاي نسل سوم و چهارم، وجود سهميه‌هاي متعدد به ويژه سهميه‌هاي مصوب در مجلس شوراي اسلامي است بطوري که تفاوت معني داري در رتبه‌هاي ورودي به دانشگاهها ديده مي‌شود. تفاوت رتبه‏ها در يک کلاس درسي در گروه پزشکي، گاهي بيش از 60 هزار رتبه است و با دستور رييس جمهور در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گروهي ماموريت يافتند تا با بررسي سهميه‌هاي مختلف، زمينه‎هاي اجراي عدالت آموزشي در کشور فراهم شود.
تاریخ خبر: 16/07/1396 
مترجم:  
منبع :
آفرینش

تاريخ ايجاد: 16/07/1396 04:36 ب.ظ
تاريخ آخرين اصلاح : 16/07/1396 01:09 ب.ظ